Isnin, 3 Februari 2014

Alhamdulillah.

Syukur ke hadrat Ilahi. Sebab bagi saya menulis lagi..setelah hampir bukan berminggu,malah berbulan lamanya.. tidak menaip seperti ini.. fuhh ayat, skema habis.

Okay. Wahai hati,sabar.

“yang nie dulu”                 

“hishh.. mane lebih aula. Topic nie duu lahh”

“kot ye pun.sabar ahh. Tulis yang nie dulu”

Cukup. Cukup. Cukup.
Baiklah. Let me settle this down.

First .. inshaAllah.. I wil write down about.. this topic first.
.

                                 
                                  BLOGGER=DAI’E


Menarik bukan?? Haha. Ye. Saya tahu. Terserempak dengannya sewaktu membelek sebuah buku.

Beliau adalah seorang daie yg hebat pada kaca spec mata saya. (even sometimes.. he keep writing about his family)
And yet… I realised that.. theres soo many ibrah we can take from his story. Even he keep talking about himself.

Okay .start


Buku itu ku belek. Sedih. Sibuk nya diriku..sampai terkadang buku ini seolah2 menjadi perhiasan rak buku. Sahaja.. sungguh tak ku nafi..jadual class yang pack,lab dan ditambah dengan perkara2 lagha..membuatkan jari jemari runcingku ini.. tidak punya masa untuk membelek buku2 sebegini. Buku2 yang aku yakin..mampu membuat hati ku terdetik,lantass bertanya,


“iman.. apa khabarmu?’


Cover buku itu pun tak sempat ku telaah. Lama ku tenung,
Gambar batu bata tersusun. Cukup untuk memberi maksud.. kehidupan kita,yang punya banyak ruang dan benda perlu diisi..untuk melengkapi susunan itu..agar menjadi sebuah binaan yang diimpi. Jika punya satu kekosongan..maka akan lompong lah binaan itu. Pada bahasa..tidak sempurnalah binaan  tersebut.


See?? Baru cover. Tak masuk isi lagi. Sentap beb.

Lalu ku belek lagi..terus ke tajuk pertama. Ahh.. sebahagiannya sudah ku baca. Namun masih tetap lupa. Manusia.

Pada baris ayat ayat itu..ku tanda dengan berbagai warna. Point-point penting. Agar mudah ku buat revisi.

Tertarik pada sekeping kertas purple.tertampal di belakang cover buku tersebut. Aku rindu pada pengirimnya.

“buku ni,buat santapan hati dan rohani ya??sehelai/satu muka pon dah ok.jgn bagi otak penuh dgn ilmu,tapi hati dan rohani kosong,ok??”

Hampir leleh. Rindu.


Mataku tertancap pada salah satu tajuk besar di bahagian kandungan.


“blogger=dai’e”


Cepat2 ku belek.. m/s 226


Manfaat:

“manfaatnya,nanti,apabila rating blog kita naik,apabila orang taip “kekecewaan”,Google akan menyarankan blog kita.maka,dapatlah dia mengendalikan kekecewaanya,dengan fikrah jelas yang kita berikan kepadanya."


Nampak?? Saya tahu,mungkin..kala ini, tiada siapa yang membaca taipan tangan saya ini.. haha. (Punyalah banyak blog atas dunya nie. Tu tak dicampur  dgn yg famous amos lagi. Blog saya nie..haha. mmng takde saingan dan tandingan,)

 Tapi,harus dan mesti diingatkan. Allah pandangkah pada keberhasilan?  Pada saya.. untuk menyatakan tidak semata-mata.tidak juga. Tetapi.. Allah pasti memandang pada….. usaha. Ya. Kepada mereka yang senasib dengan saya..jangan bimbang jika tiada pembaca..kerna ini juga boleh dijadikan hujjah dihadapannya. Bahawa kita cuba menjadi penyampai untuk menyampaikan. Nah…. Sunnah bukan?? Salah satu sifat Rasulullah SAW.. adalah menyampaikan. InshaAllah.


2)BUKAN SEKADAR TREND

“kita perlulah keluar dari berblog sekadar trend kepada berblog dengan serius untuk ISLAM.”
Tanyakan…

~“adakah blog aku ini bermanfaat untuk islam?”

~“apakah blog aku ini syarak?”


Okay.  Yang nie agak sentap.



~“bagaimana kita jalankan blog kita? Konsistenkah??”


Bagaikan kene pelempang. Baiklah. Saya terase. Haha


“kalau benar hendak menjadikan blog kita satu dakwah,konsistensi adalah apa yang kita perlukan”

Perghhh..

*tarik selimut*
Malu…….



Ku pandang buku itu. Lama. Punya banyak makna dan hikmah didalamnya. Penerangan panjang lebar oleh saudara seislamku.. akhi Hilal Asyraf mampu membuatku termenung seketika.

*iklan: sila dapatkan buku ini*


Maka.. hati mula bertanya. Wahai Aulia Mahsyar, bersediakah kamu? Mengorbankan sedikit waktu.. menulis sesuatu yang dapat memberi sedikit ibrah atau kebaikan buat ummah ini??”

Sungguh.. indeed. For me to istiqomah in blogging..is noooooot easy. Medic is something I have to work hard for.

“budak mato,how u did this??”

Wish could ask him. See him. Maybe not in this world,but I pray for him..for such a good writing he did, banyak..malah jika saya “down”..one of the option. Is his blog.

Semoga Allah Taala redha. 

Bukan pujian mahupun “keglamoran” yang ku pinta,
Cukuplah sekadar amalan ini dilihat dan diterima olehNya.

22:02 pm
02/02/14.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan