Isnin, 24 Februari 2014







Bismillah.
Allahumasolli ala sayyidina Muhammad.
Peace be upon Him.



  • Sayu.


Baru je selesai withdraw duit. Nak bayar tuisyen,makan minum,rumah sewa, etc-etc. jalan ngan bestfriend sambil bincang about few things. Langkah kami agak perlahan. Tak tertumpu ke hadapan,Cuma mata ini perasan ade orang kat depan. Langkah kakinya  tak bermaya,perlahan. Perhatian lebih diberikan pada kawan disebelah. Tiba-tiba.. orang didepan.


 Jatuh.

 Tanpa sengaja. Tetiba senang kata. Betul-betul depan kitorang. We were stunned for a 
while.

Agak lama untuk dia bangun dan berdiri semula.. Tak kelihatan wajahnya,kerana kami berada di belakang. Lalu,disebabkan reflex action,aku bergegas menuju ke arahnya. Nak tanya,

“ are u okay?”


Sah-sah pakcik arab nie tak faham.
Nak tanya dalam bahasa arab,aku pulak tak reti. Last-last,without saying anything, aku hanya berdiri di sisinya,sambil menunjukkan reaksi dan wajah yang penuh dengan riak simpati.
Agak lama untuk dia bangun dan berdiri. Nak tolong angkat,memang taklahh. Lelaki.

Aku melihat,tangannya meraba-raba atas jalan. Mencari sesuatu. Dan dari tingkah akunya,aku tahu dia tak dapt melihat dengan jelas.
Mataku menyoroti tingkah laku pakcik ini.Terkedu saat mataku  tertancap pada satu benda.
Kelihatan kaca-kaca halus diatas jalan itu. Cermin matanya pecah.dek kerana kesan jatuh yang agak kuat.

Allah,Tuhan saja yang tahu. Perasaan ku cukup hiba pada saat itu. Dan,aku hampir menitiskan airmata,melihat keadaan pakcik yang kelihatannya seperti seorang pengemis,berjubah lusuh.

Ku tatap wajahnya.
Dan saat aku menulis ini,terbayang matanya yang bergenang airmata,serta berlinangan airmata di pipinya. 


Dia menangis!

Dia menangis!

Aku terkedu sekali lagi.

Apa yang bisa ku bantu?
Sungguh aku buntu.


Bagaimana dia ingin berjalan?? Saat matanya kabur tanpa pertolongan cermin mata.
Dan punya wangkah dia? Untuk membeli cermin mata yang baru sebagai ganti kepada yang lama. Yang memang sudah tidak dapat diguna.


Ku hulurkan bantuan semampuku. Dan setelah beberapa langkah aku meninggalkannya,aku berpaling sekali lagi. Kelihatan dia sedang menadah tangan,sambil matanya menghala ke langit. Sedang memohon pertolongan mungkin.
Dan aku yakin, Allah Yang Maha Penyayang, sedang menguji dia, juga diriku.
Sungguh,aku terkesan. Boleh jadi,yang jatuh didepanku tadi,salah seorang dari waliNya. Nampak hina,tiada kedudukan disisi manusia,namun siapa tahu dia salah seorang manusia yang punya darjat disisi Dia.


Terima kasih Tuhan. Kerana hantarkan dia sebagai peringatan. Saat yang lain memerlukan bantuan,jangan teragak-agak untuk menghulurkan bantuan,walau tika itu kita juga dalam kesempitan.


Dan jangan harapkan balasan,


***


“tadi dah donate sepuluh hinggit. Bukan ke kalau bagi satu,Allah ganti sepuluh?”


“a’ah”,


“means, aku dapat 10X10….. hah, seratus la.”

“dapat apa? Woi!! Kau nie,ikhlas la sikit. Sia-sia je bagi derma,kalau dalam hati kau tu,hanya harapkan Allah ganti dengan duit yang lebih banyak balik.”
“woi!! Kau pun ape kurangnya. Husnuzon la sikit. Aku bukan kire duit, aku kire pahala la.”


“astaghfirullah. Kalau dosa yang kau buat sehari-hari nie pon kau tak dapat kira,same goes to your pahala. Dah..takyah ingat kebaikan yang kita buat. Allah Maha Menghitung. Kau takyah susah-susah buat pening kepala nak kira. Ingat apa kita discuss dalam usrah hari tu?”


“ikhlas nie ibarat semut yang warna hitam,duk bertenggek atas batu yang jugak warna hitam.. tengah-tengah malam.”
“tau pon.”


“tapi aku pelik la..”


“apenye?”


“semut tu Nampak jalan ke? Dah semua warna hitam. Cuba kau bayang,time blackout.kalau bukan kerana lampu torchlight,takdenye kita boleh Nampak,kan?”


“woi,, apesal kau pikir jauh sangat ah? Tu perumpaan jela,nak cakap betapa dalamnya makna ikhlas.”


Ikhlas. Semoga Allah golongkan kita dalam golongan orang-orang yang mukhlasin. Iaitu,hamba-hambaNya.. yang Dia ikhlaskan. inshaAllah.



10:29 pm.
Sunday.

Egypt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan